11/1/10

Dilluns, 11 de gener de 2010
L'IMPORTÀNCIA DEL DETALL
Mentre que els de P5 aprenen a fer sumes els de 3r. aprenen a dividir per dues xifres.
Feines complicades, segons l’edat.
Són coses que quan siguin grans no ho faran sense l’ajut d’una maquineta però, tot i així, cal aprendre a fer-les.
El que de veritat importa és aprendre el procés d’aprenentatge de qualsevol cosa.
La majoria de coses que aprenem a l’escola les oblidem d’adults i si les recordem només ens serveixen, creiem, per lluir-nos, davant els nostres amics, tot jugant al Trivial.
Però això no és del tot cert.
Noves tendències pedagògiques creuen que això és una pèrdua de temps però jo no hi estic gens d’acord.
El procés d’aprenentatge és important, i les estratègies que utilitzem en qualsevol procés encara més.
L’esforç d’aprendre un procés, un mecanisme, memoritzar i repetir, adquirir l’hàbit d’escoltar unes ordres i un procediment. Tot això són coses molt importants a tenir en compte en una Educació Primària.
Aquesta disciplina de treball no cau en un sac buit.
Cal aprendre a sumar, a dividir i fer bona lletra. Tot i que de ben segur mai més sumis sense una calculadora ni tornis a escriure un full manuscrit si tens l’ordinador.
Tan és. El que en realitat importa és l’esforç que has emprat per aprendre, les ordres que has hagut d’entendre i la concentració que has utilitzat per realitzat aquestes tasques que qualsevol aparell simple ho fa amb més precisió i rapidesa que tu.
Hi ha una història que diu així:
Un enginyer va anar a arreglar una màquina extremadament cara i complexa. Va mirar la pantalla, va teclejar una mica i va obrir l’aparell.
Un cop obert va agafar un tornavís i va donar mitja volta a un petit cargol.
A partir d’aquell moment la màquina va funcionar correctament.
El gerent de la companyia estava encantat.
- Què li dec?
- 1000 euros, va respondre
- Però que diu? 1000 euros per donar mitja volta a un cargol? Vull una factura detallada que justifiqui la seva feina. Va demanar.
- Cap problema, demà mateix li porto

L’endemà el gerent tenia damunt la taula una factura que deia:
Girar un cargol: 1 euro
Saber quin cargol cal girar: 999 euros

7 comentaris:

Carme Fortià ha dit...

Completament d'acord amb tu... S'utilitzi o no una màquina hi ha coses que s'han d'aprendre, i el mateix procés d'aprenentatge no és només per la "matèria" en sí si no també per totes aquelles competències associades.

Molt bona la historieta!!!

Anònim ha dit...

Molt bona aquesta história. Un clar exemple de perqué s´ha d'aprendre a aprendre.

Patrícia Borràs ha dit...

De mica en mica i pas a pas, així s´ha d´aprendre i vosaltres ho aconseguiu, ara comencem nosaltres, xo veig la constància i l´esforç q heu fet amb la Maria i això m´omple d´orgull de saber q l´Abril té un molt bon camí per davant.

Patrícia

Anònim ha dit...

Que buena esta historia del ingeniero.
Es verdad que siempre tenemos que tener unas bases bien formadas.

Noelia Massagué.

Anònim ha dit...

Un exemple boníssim, es veritat que tots ens hem queixat alguna vegada quan aquesta mena d'exemples els patim nosaltres mateixos, pero si reflexionem i pensem, ens adonem de l'esfoç que aquesta persona ha hagut de fer per saver-ho arreglar. Normalment quan ens tocan la butxaca no pensem inicialment en les hores d'estudi i l'experiencia per la que ha passat aquesta persona per després haver de cobrar-nos aquests 1000 euros. Pero es normal que inicialment pensem igual que el gerent.
Estic completament d'acord en que el que realment importa es l'esforç que requereix una feina, ja sabem que el dia de demà sumaran, restaran, multiplicaran... en calculadores. També sabem que moltes de les coses que aprenguin les oblidaran, pero moltes altres les recordaran. Precisament ara no recordo qui ho va dir pero deia: El cerebro es un músculo al que hay que alimentar para que vaya creciendo.
Francesca

Anònim ha dit...

Genial, la història!!!

Laia

Noemi Massague ha dit...

Fins a saber quin cargol apretar s'ha d'apendre amb constància i esforç.