Dimecres, 17 de setembre de 2008
LA CULTURA DE L'ESFORÇ
Un company blocaire ha penjat en el seu blog http://www.diarimef.blogspot.com l’article que us adjunto avui.
L’he trobat molt encertat per què és així com penso i ja diverses vegades, al blog o en persona, us he parlat del mateix tema.
Llegiu-lo atentament, s’ho val, fins i tot el podeu imprimir per mirar-lo amb calma i valorar més allò que diu. Properament us aniré posant exemples reals a fi de que us adoneu de la importància de la cultura de l’esforç i de les normes que cal tenir en una escola.
LA CULTURA DE L’ESFORÇ PER JORDI SEDÓ (sociolingüista i docent)
E l curs passat van desaparèixer de les actes d'avaluació de primària els eufemismes progressa adequadament (PA) i necessita millorar (NM), d'escassa eficàcia des del punt de vista de l'avaluació. Segons el conseller, va ser per fomentar l'esforç entre l'alumnat. Personalment, celebro aquesta decisió, entre altres coses, perquè les notes s'adiuen més amb un dels objectius que ha de tenir l'avaluació, que és el d'informar. I, a més, poder aspirar a un excel·lent esperona més que no pas el magre zenit d'un PA, però no ens enganyem: les mesures han de ser molt més dràstiques si volem fomentar la cultura de l'esforç.
EN PRIMER LLOC, CAL EXIGIR als nens una mica d'esperit de sacrifici. Ja n'hi ha prou de dir que, de temps per patir, ja en tindran quan siguin grans! La idea és molt bonica, però va en contra d'ells mateixos. Perquè també cal aprendre a patir. I se n'ha d'aprendre de petit. En la mesura justa, però sí: patir una mica. Si no, després, quan toca patir de veritat, no s'hi està preparat. També hauríem de replantejar-nos l'excessiu culte a la motivació. Benvolgut lector, a vostè el motiva gaire anar a treballar cada dia? Però hi va, oi? Doncs això també s'ha d'aprendre de petit...! La vida és així i no com ens agradaria que fos. Un docent ha de procurar que la seva classe sigui amena i ha d'adaptar-la a les característiques dels nens, però mentalitzem-nos d'una vegada que és bo que els nens facin determinades coses simplement perquè toca. Sense cap més motivació. I que si no responen, han d'atenir-se a les conseqüències.
I AQUEST ÉS UN ALTRE ASPECTE del problema: quines conseqüències. Hi ha docents que pensen que cada cop que suspenen un alumne li fan un greuge. El nen necessita -literalment, necessita- que l'informin del seu progrés. I que ho facin, a més, amb veracitat i amb tota l'objectivitat possible. Si s'aprova un nen que no ha treballat prou o que, havent treballat, no ha arribat al nivell exigit, se li dóna un missatge edulcorat que l'inhibeix de generar els mecanismes necessaris per pal·liar la seva mancança. I el que no pot ser és que, perquè no pateixi, se l'enganyi any rere any, fent-li creure que tot va més o menys bé, perquè quan li arribi l'hora de la veritat, no se'n sabrà avenir. No. La responsabilitat del docent és d'informar l'alumne -i també els pares- de com van les coses exactament. I els pares -això, també- han d'acceptar les decisions del docent. I col·laborar-hi. Perquè, a vegades, és precisament el temor de la reacció dels pares allò que fa que certs mestres abaixin el nivell d'exigència a l'hora d'avaluar.
I, FINALMENT, CAL TENIR BEN entès que, a primària, un cop superades les competències bàsiques, si bé no és gaire greu que un nen no sàpiga els noms dels planetes o dels polígons regulars, en canvi és molt important que se'ls aprengui. Cal que aprengui coses i que les aprengui bé. No pas per allò que aprendrà, sinó perquè, durant el procés, anirà adquirint hàbits de tota mena. Hàbits que són imprescindibles i que necessitarà tota la vida. Després, si se li obliden, no hi fa res. L'important és el que ha hagut de fer per aprendre-les: segurament, escoltar a classe, preguntar el que no entén, fer un treball de grup i, per tant, posar-se d'acord amb els altres membres, buscar i compartir informació, fer un esquema, estudiar, renunciar a alguna estona de lleure, fer bona lletra el dia de l'examen, patir nervis per si el suspèn... És a dir, haurà hagut d'esforçar-se i, en definitiva, haurà hagut de fer un petit assaig general del que li espera quan sigui gran, que és del que es tracta.
I, FINALMENT, CALDRÀ TAMBÉ emparar el professorat i donar-li l'autoritat i els mitjans necessaris. Perquè fins ara, el professorat no ha fet més que aplicar, com ha pogut, les canviants normatives a què ha estat sotmès i suportar estoicament els embats d'una societat capriciosa i hedonista que malcria el seu jovent. Pensem-hi, ara que hi som a temps, amb un curs i una llei com qui diu per estrenar...!
8 comentaris:
Jo em considero de la línia dura on s’ha de treballar i esforçar-se al màxim però m’ha sorprès la part de l’article on es parla de la motivació. Jo crec que quan un alumne no està motivat no se l’ha d’enganyar amb falses perspectives però sí se li han de posar petits reptes per anar-lo introduint al món de la motivació i l’aprenentatge. És una feina dura i constant i més dificultosa que amb un alumne motivat. És feina del docent i dels pares, per aquest motiu ha d’haver una comunicació fluida escola-família. Un alumne que ha d’aprendre per por a les conseqüències augura un fracàs absolut. Un dels punts més importants és que els nens sàpiguen perquè han d’aprendre i sobretot cóm ho han de fer. És una feina difícil però ningú va dir que fos fàcil. Jo em nego a treballar només per que toca!
Suposo que tot ha d'anar entre el que diu l'article i la Noemí. La moda de la motivació va colocar aquesta en una posició de vital importancia i potser no cal fer un gra massa. A vegades cal respostes de que s'ha de fer perque si, o perque ho manem nosaltres
Estic molt d'acord amb aquest article, pero s'ha de pensar que las normes no funcionen igual per a tothom, cada nen és un món. A vegades ser tan estricte suposa una rebeldia per part del nen que no ens trobaríem si fossim més tolerants. Él molt important una bona comunicació entre escola i pares i també hi han normes que tenen que ser igual a la escola que a casa, per que si no no anem bé, ni els pares, ni els nens, ni l'escola tampoc.
En primer lloc agraeixo la tornada podríem dir a la tradició , crec que tots recordem la nostra estada a l'escola i quan veiem les notes amb excelents i notables era maravellós, aixó de progresa adequadament no ho he trobat mai gens motivador ni per pares ni per alumnes, ara bé un insuficient o fins i tot un suficient poder ser molt durs, sobretot quan un nen ha treballat, així que jo diria que a més de les notes E,N,S, seria necessari més informació lligada, tant per els alumnes com pels pares que no estem a l'escola i no sabem tot el que passa. No se quina es la fórmula que els mestres haureu d'aplicar a les notes, quan poguis un dia Montserrat ens ho expliques. Referent al tema de la motivació jo crec que es fonamental, aixó de s'ha de fer perque toca, es real pero la diferencia es fer les coses amb ganes o sense, un exemple, es l'hora de recollir les joguines, quan jo els obligo a fer-ho ho fan pero amb una cara de "fastic" ara be quan ho fem per exemple cantant una canço ells ho fan pero amb la diferencia de que ho passan bé i nosaltres també.
Francesca.
Estic totalment d`acord amb l`arti-
cle. Des de que el món és món el que motiva a tots els nens és jugar. Els nens han de treballar a l´escola perque és la seva obligació i si pel seu caràcter, la mestra que té o una assignatura concreta està motivat millor però això és fortuït. Penso que és molt bo que aprenguin a patir una mica, a avorrir-se, a trobar limits a les coses...MS
Siento diferir en parte con los anteriores comentarios, no me siento muy identificada con la totalidad del artículo.El aprendidaje, el crecimiento interior y exterior de un niño está lleno de matices, creo en el gran abanico de grises que hay entre el blanco y el negro. No creo que haya que enseñar a sufrir a un ñiño porque muy probablemente el dia de mañana sufra, creo sencillamente que hay que enseñarles a enfrentarse a todo lo que les depare la vida lo bueno y malo pero todo a su momento,deben aprender a reaccionar.Tampoco creo que haya que ir a la escuela y aprender porque toca, yo creo en terminos como vocación, superación, amor propio, interés y por supesto motivación ¿que hay de todo esto en hacer las cosas porque tocan?. -Si coincido en cambio con la segunda parte del artículo, los padres debemos saber y asumir las limitaciones de nuestros hijos y con la ayuda de los profesores minorarlas y por que no superarlas. En todos mis años de estudio he topado con muchos profesores, educadores, doctores en..., y haciendo un repaso de los que más aprendí con los que más disfruté,fue de los que supieron transmitirme su ilusión, su entusiasmo por la materia, a veces no es solo cuestión de medios y autoridad, que por supuesto son básicas, sino y volvemos a lo de antes, simplemente, motivación.
Nuria
Per mi la qüestió és decidir què prefereixes dir-li als teus fills:
Opció A: "Em sentiràs"
Opció B: "No et vull sentir-(i per tant et dono el que vulguis perquè callis)"
Jo trio la Opció A, amb tots els matisos i explicacions que calguin.
I de vegades, s'han de fer les coses perquè toca.
Però és clar, és el que jo penso, i no sempre me'n surto d'aplicar-ho.
No estic d'acord amb el comentari fet al blog de que les normes hn de ser les mateixes a casa que a l'escola. Crec que els nens han d'apendre que el que en un lloc pot ser correcte en unes altres circuntàncies no ho es.... p.e.: poden aixugar-se les mans molles a la bata però a casa no poden aixugar-se les al pijama .....
En cambi estic d'acord amb el comentari de l'article que diu que s'han de fer les coses per que toquen. Estem parlant de primaria senyors/es!! Si ara no aprenen les nocions bàsiques de com funciona el mon que els envolta quàn ho haràn? De més grans no entendràn les noticies si abans no han après història, no sabràn si els hi han aplicat bé un desconte si abans no han après matemàtiques, no podràn afrontar exàmens de cap tipus (laboral o acadèmic) si abans no han après amb correcció a escriure i llegir... quin futur els hi espera als nostres fills si ara no toca?.
Publica un comentari a l'entrada