15/9/11

Dijous, 15 de setembre de 2011
BOB ESPONJA
Us convido a llegir aquest article de La Vanguardia. És molt interessant i ens fa reflexionar.


Psicólogos de Estados Unidos advierten: Bob Esponja perjudica el rendimiento cognitivo de los niños de cuatro años. Bastan nueve minutos de exposición a la popular serie de dibujos animados para que los niños pierdan capacidad de atención y de concentración y se vuelvan más impulsivos, según un estudio de la Universidad de Virginia que se publicará en octubre en la revista Pediatrics.




Los autores del estudio atribuyen el problema al ritmo desenfrenado de los episodios de Bob Esponja. El cerebro aún inmaduro de un niño de cuatro años se ve desbordado ante la avalancha de estímulos que le llegan de la pantalla, apuntan. En cambio, series más pausadas como Caillou no han demostrado tener ningún efecto sobre la capacidad de atención o de concentración ni sobre la impulsividad de los niños.



"Los padres siempre deberían controlar lo que sus hijos miran por la tele". Respecto a las series de ritmo rápido como Bob Esponja, "mi consejo es que se fijen en cómo se comportan después los niños y, si observan que tienen menos autocontrol".



El estudio no aclara si los efectos observados son transitorios o permanentes. Se ha limitado a analizar a un grupo de niños y niñas inmediatamente después de ver un fragmento de nueve minutos de Bob Esponja, y a compararlos con niños que habían visto un fragmento de Caillou o que habían estado dibujando.



Se les hicieron tres tests para evaluar su rendimiento cognitivo. Por ejemplo, se les dijeron series de números (tres, cinco, ocho) y los niños debían repetirlas al revés (ocho, cinco, tres). En todos los tests, "los niños que habían visto Bob Esponja obtuvieron la mitad de puntuación que los otros", explica Angelina Lillard.



Después se les hizo un cuarto test para evaluar su capacidad de retrasar una gratificación. Se les dejó solos en una habitación con dos platos con chuches y una pequeña campana. Se les dijo que, si tocaban la campana, vendría un adulto y podrían comer dos chuches. Pero si esperaban a que el adulto volviera sin tocar la campana, podrían comer diez. De nuevo, los niños que habían mirado Bob Esponja se mostraron más impacientes e impulsivos que los otros.



El estudio tampoco aclara hasta qué edad pueden ser perjudiciales series como Bob Esponja. "A medida que los niños crecen, pueden manejar mejor los estímulos", señala Angelina Lillard. "Con niños de seis años hemos visto el mismo tipo de efectos, aunque no tan acusados".



Pese a estas limitaciones, los resultados "tienen consecuencias importantes para el desarrollo cognitivo y social de los niños", destaca Dimitri Christakis, especialista en la influencia de los medios de comunicación en la infancia de la Universidad de Washington en Seattle.



La compañía Nickelodeon, que produce Bob Esponja, ha criticado el estudio destacando que la serie está orientada a niños de 6 a 11 años y no a edades preescolares, informó ayer The New York Times.



En España, Bob Esponja es actualmente la serie de animación más vista en la franja de edad de 4 a 12 años.

7 comentaris:

Anònim ha dit...

Sorprenent article...Qui ho diria del Bob Esponja...Ja diuen q les apariencies enganyan!!!!!
Marta Sanromà.

Anònim ha dit...

No es l'unica serie perjudicial per als nens. Jo tampoc li deixo mirar a la meva filla altres series que no considero adequades( la meva filla te 7 anys) i se'm posen els pels de punta amb segons quines coses que els de la tele son capaços de programar, incloses les publicitats de productes o de programes.
Teresa

Anònim ha dit...

jo crec que tindrien que analitzar mols dels pogrames que fan en horari soposadament protegit, al que crec realment que mols canals no fan ni cas!!mayka

Patrícia Borràs ha dit...

A casa en Bob Esponja està prohibit, un dia mentre el meu nebot (4 anys) veia un capítol em vai posar amb ell i en 2 minuts en vaig tenir prou... tornem al de sempre, el títol de pare l´has de treballar, no tothom qui és pare pot dir que és pare, és molt fàcil caure a "plantar-los davant la caixa tonta", tots tenim els nostres problemes, xo s´ha de recordar que ells són lo primordial.
Les cadenes haurien de valorar seriosament el que posen, no xq siguin dibuixos son bons.

Patrícia

Anònim ha dit...

shin chan, els simpson, bob esponja....... y cap problema, notes inmillorables, cap retard, no problemes de comportament fora de lo normal....... En canvi a l´ hora del Calliu tot son baralles. Crec que pitjor son els telediaris que cada cop busquen més el morbo i menys informar, i no dir de sefpns quins programes!!!!!
Eva

Berenguer ha dit...

Ara em matareu. No crec que el Bob Esponja sigui una mala sèrie. Però crec que és una sèrie per a nens més grans, en això hi estic d'acord.
I després, cal veure com surt l'article a Pediatrics.

Anònim ha dit...

Jo crec que el debat és el de sempre, no haurien de fer segons quines coses en horaris suposadament protegits. Simpsons, Padre de Familia, Bob Esponja...Salvame de Deluxe.El problema és que els nens engegan la Tv i allà s´ho troben! Jo encara recordo quan era petita i arribava a casa feia els deures i hem posava a veure el Barrio Sésamo. Ara obres la tele i et trobes El Sávame, el Diario de Patricia o la telenovela de torn. Has de tirar de canals de dibuixos exclusivament i veure exactament que estan fent...xq els picachus i aquestes històries Manga tampoc és que siguin gaire adients. Nosaltres a casa per sort tenim Imagenio i el Pol quan veu la TV veu el Disney Junior així que no tenim perill d´aquestes coses...encara que reconec que el Bob Esponja li fa gracia, xo no és capaç de mirar-s´ho ni 5 minuts seguits. Li fa gràcia el nino i prou....

Marga Pitarch (mare dofí Pol)