EDUQUEM AMB SENTIT COMÚ
Interessant article a La Vanguardia. Crec que ens pot servir de reflexió
Carina Farreras
La paradoxa és la següent. Els pares
lliuren un telèfon a nens petits per estar comunicats en els seus primers
passos d’autonomia, en el trajecte de l’escola a casa, per alliberar-los dels
perills del carrer. La casa és el refugi i el carrer el lloc de la incertesa i
el risc. A casa estan “salvats”, consideren. Però l’smartphone connecta els
xavals amb una altra immensitat no menys perillosa, la virtual. I allà, en el
sofà tou del sala d’estar, es queden sols, flotant a l’oceà digital.
Aquest exemple serveix de metàfora de com
es crien els fills avui dia, més enllà de l’ús de les tecnologies.
Sobreprotecció i solitud…
“La figura dels pares s’ha
professionalitzat”, comentar Eva Millet, periodista i autora del llibre
Hiperpaternidad. “Els progenitors actuals volen fer-ho tot bé perquè el fill
surti un producte perfecte i poder exhibir-lo a les xarxes socials”.
S’entreguen a la criança en cos i ànima. “El resultat és que els seus fills saben
esquiar als cinc anys però no cordar-se les sabates i emocionalment, quan
creixen, són com un floc de neu, s’enfonsen a la primera”, caricaturitza
Millet.
“Els nens han canviat en els últims anys
però també la manera com els mirem”, indica el psicòleg Ramon Almirall. “Això
ha desconcertat els pares que “saben” què han de fer –no sobreestimular-los, no
donar-los gaires regals, no evitar-los frustracions...– però no saben com
fer-ho. Falta reflexió, temps de repensar com es cria. Això explica, segons
ell, que passin coses com aquesta, que “acompanyin” els nens als carrers de
manera virtual però els deixin sols davant les pantalles, sense filtres.
Segons l’opinió d’aquest professional,
l’acompanyament dels menors ha de ser diferent. Seguint la metàfora de la
tecnologia, exposa que no necessiten més estímuls, ni accedir a més informació.
Tampoc no necessiten escollir contínuament què volen sopar o com volen
vestir-se. “El que necessiten és aprendre a escollir”.
La tecnologia és capaç d’interconnectar
les persones de manera permanent però, alhora, el seu ús continu, envaeix també
les relacions a casa. “Hi ha famílies que allunyen el mòbil i la televisió a
l’hora del sopar. Però només és una hora de 24! Els adults també hauríem
d’apagar el mòbil més sovint”, diu la pediatra Hortensia Vallverdú.
Almirall afirma que “la solitud dels nens no es veu
compensada per la connectivitat digital”. I va reivindicar la funció del diàleg
en la família. Va suggerir incitar-lo de manera subtil creant espais de
conversa. Substituint la clàssica pregunta “ Què tal a l’escola?” que es respon
de manera automàtica, amb una anècdota viscuda per l’adult a la feina. “Si un
parla sobre una vivència anima el nen a explicar-ne una de pròpia”, recomana Almirall. I no parlar abans d’hora, deixar que
s’expressi i escoltar de manera activa. “Sentir el que diuen, esperar, callar
i, després, parlar-los”. Aquesta ha de ser la nova posició dels pares. Una
escolta activa. I presència real per acompanyar-los de manera autèntica i no
perdre’s la “riquesa de la infantesa”. “Nosaltres veiem que les famílies no
tenen temps d’estar juntes”, afirma Montse Gavaldà, coordinadora del CDIAP
d’Horta-Guinardó i psicòloga. Costa de pensar, segons explica, que es plantegin
no fer res un dia determinat. Una mica així com “estarem a casa, el que
sorgeixi, ja veurem”. Segons la seva experiència en la consulta, no es tolera
aquesta falta de planificació i la perspectiva de la inactivitat.
Per Millet, les agendes de “ministre” dels
nens impedeixen que els xavals tinguin temps per parar i preguntar-se què volen
fer i indagar qui és. “I no es coneixen”, afegeix.
Saïd el Kadaoui, terapeuta i escriptor,
amplia aquesta visió: “Entre l’escola, les extraescolars, els deures i les
activitats amb els pares, falta temps per gaudir ... falta temps per ser nens”.
Es troben a faltar espais per estar sols, potser avorrir-se, perquè sorgeixi la
creativitat.
“De vegades els terapeutes veiem com els
pares podrien resoldre per si mateixos moltes qüestions d’un nen que porten a
la consulta però senten que els falten pautes”, diu Gavaldà. Això té a veure
tant amb l’esperit de “professionalització” com amb la falta de naturalitat en
la criança. Com si l’experiència d’aquests pares com a fills ja no servís i la
respostes estiguessin no en el llegat dels seus pares sinó a Google o en els
amics.
“Hi ha alguna cosa en paraules com collit
que em sonen ideologitzades”, apunta Saïd. “Podrien dir: ‘Dormo amb el meu
fill’ que és més natural, però diuen ‘jo faig collit’”. En aquest sentit
Gavaldà va afegir amb un to preocupant que la majoria de parelles joves opten
per aquesta criança alternativa que escombra el coneixement de generacions
anteriors. “Pares de nens de 3 o 4 anys creuen que els seus fills un dia
decidiran dormir sols però fins aleshores no s’han de separar, quan el paper de
l’adult és animar la separació”.
Els ponents van coincidir en una recomanació final per als pares: que
buidin la vida dels fills d’espais i temps. I que en gaudeixin, traient-se de
sobre l’ansietat amb humor, com recomanava Carles Capdevila.
2 comentaris:
Un bon article qud invita a reflexionar! Gracies per compartir-lo
Totalment d'acord! això ens hauria de fer pensar perquè l'article té tot el sentit del què està passant, no podrem demanar a futur responsabilitats sino les prenem nosaltres com a pares.
Gràcies
Família Sánchez Calpe
Publica un comentari a l'entrada